Nij Smellinghe

We hebben voor e-learning van Noordhoff Health gekozen omdat het plezierig werkt, er goed uitziet en didactisch goed in elkaar steekt. De modules zijn actueel, met het laatste nieuws en actuele onderzoeken erin verwerkt. Ook kunnen we zelf meedenken over nieuwe modules.

‘E-learning heel enthousiast ontvangen door medewerkers’

Opleidingsadviseur Karin Kerkhof van ziekenhuis Nij Smellinghe organiseerde samen met haar collega’s een grootse kick-off om e-learning te introduceren bij de ruim 1200 medewerkers. Gebakjes bij de koffie, een loterij, met de laptop de afdelingen op en meer: de ludieke aanpak wierp direct z’n vruchten af. Binnen twee weken behaalden meer dan driehonderd collega’s hun eerste certificaat via de digitale leerweg.

Karin Kerkhof heeft een dubbele baan binnen Nij Smellinghe. Twintig uur per week werkt ze als opleidingsadviseur, daarnaast is ze vijftien uur per week werkzaam als anesthesieverpleegkundige. Bovendien is ze eerstegraads docent Hoger Gezondheidsonderwijs én instructeur BLS - AED, PBLS, NLS en ALS. Het is soms lastig te combineren, vooral als er veel werk wacht op de afdeling Opleidingen, maar Karin vindt het fijn om nog steeds met ‘één been in de praktijk te staan’. Ze vertelt: “Uiteraard helpt de praktijkervaring als verpleegkundige me bij mijn werk als opleidingsadviseur. Bovendien communiceert het ook anders met collega’s.”

Kennis bijspijkeren

‘De patiënt is bepalend voor ons handelen’, zo luidt de missie van Nij Smellinghe. “Deze missie is leidend voor ons opleidingenbeleid”, aldus Karin. “We zijn erg gericht op patiëntveiligheid, kwaliteit van de zorg en omgang met medische apparatuur. Dat komt in alle opleidingen terug.” Na een uitgebreide pilot is het ziekenhuis sinds maart 2014 volledig overgestapt naar een digitale leeromgeving. Iedere medewerker heeft een gepersonaliseerd account gekregen, waarin al diens kennis en ervaring wordt bijgehouden. Van training en cursus tot bijvoorbeeld het bijwonen van een lezing.

Karin: “Voorheen werkten we met kwaliteitspaspoorten voor iedere verpleegkundige. Daarin werd alles handmatig genoteerd. Inzichtelijk voor het individu en ook nog wel voor diens leidinggevende, maar met de komst van de digitale leeromgeving is het inzichtelijk voor iedereen. Dat is wel een grote verandering. Wie in de ‘schaduw’ kon werken, moet nu met de billen bloot. Tot op heden krijgen we echter uitsluitend positieve reacties. Met e-learning appelleren we aan het verantwoordelijkheidsbesef van medewerkers, om zelf verantwoordelijkheid te nemen voor eigen ontwikkeling en inzet.” Ze lacht: “Tijdens de pilot zagen we dat mensen niet wilden ‘afgaan’ en voorafgaand aan de toetsen hun kennis nog even bijspijkerden: de boekenplank met materiaal over de onderwerpen in kwestie was ineens afgestoft en geplunderd!”

‘Iedereen heeft in korte tijd kunnen zien en ervaren hoe e- en b-learning werkt’

Kennismaken via module handhygiëne

Nij Smellinghe koos bewust voor een grootse kick-off van de digitale leeromgeving. Karin: “Ons doel was om álle medewerkers in één keer te informeren en enthousiasmeren. Op de dag dat we live gingen, hebben we dat vrij uitbundig gevierd en dat is niemand ontgaan. Samen met collega’s droegen we een shirt met opdruk ‘Leeromgeving Nijsmellingheleert is live!’, er hingen posters, we deelden flyers uit, er was een Nijsmellingheleert-gebakje bij de koffie en overal stonden computers, waarop men een korte e-lecture kon doorlopen over handhygiëne. De manager zorg beet het spits af en doorliep de module en plein public: een stukje theorie én praktijk, handen wassen en vervolgens onder de lamp.

Met laptops zijn we vervolgens de afdelingen opgegaan, samen met een Clini Clown, om zoveel mogelijk collega’s te bereiken. Het was een enorm succes; in totaal behaalden 140 medewerkers die dag het certificaat handhygiëne en binnen twee weken stond het totaal al op 300. Onder de deelnemers zijn prijzen verloot, wat mede mogelijk werd gemaakt door Noordhoff Health. Iedereen heeft in korte tijd kunnen zien en ervaren hoe e- en b-learning werkt. En hoe eenvoudig de module handhygiëne ook is, het was leerzaam. Hoewel ik al dertig jaar in de zorg werk, heb ik er toch weer van geleerd.”

‘Het is prettig dat we middels het consortium een ‘vinger in de pap’ hebben bij de ontwikkeling van modules’

Didactisch goed

Na de succesvolle introductie is het nu zaak de aandacht vast te houden. Daar is Karin niet bang voor: “Zo’n 700 tot 800 medewerkers moeten dit jaar hun verplichte BLS volgen en dat kan uitsluitend middels b-learning. Een groot deel van de medewerkers komt dus sowieso in aanraking met e-learning. Degenen die al modules hebben gevolgd, zijn enthousiast. ‘Leuk om te doen en leerzaam’, ‘Makkelijk te bereiken’ en ‘Ziet er goed uit’, zijn enkele reacties die we krijgen. Dat was ook één van de redenen om voor Noordhoff Health te kiezen. Het werkt plezierig, ziet er goed uit en steekt didactisch goed in elkaar. De modules zijn actueel en worden bijgehouden met het laatste nieuws en actuele onderzoeken. Het is ook prettig en nuttig dat we een soort vinger in de pap hebben; als lid van het consortium krijgen we de mogelijkheid om mee te denken over nieuw te ontwikkelen modules. Mijn ervaring is dat onze input zeker wordt meegenomen.”

Van en voor de mensen

“De digitale leeromgeving moet uiteindelijk echt iets van en voor onze mensen worden. Aan elke module koppelen we daarom een deskundige, die de ontwikkeling en uitrol begeleidt. Onlangs nam de afdeling radiologie een nieuwe mammograaf in gebruik en om iedereen kennis te laten maken met het apparaat, ontwikkelden medewerkers van de afdeling zelf een digitaal leerpad. Inmiddels heeft de hele afdeling het al doorlopen! Ons uitgangspunt is dat e-learning leuk moet zijn. Je moet enthousiast worden om ermee te starten en je moet vervolgens het gevoel krijgen dat het goed is om meer modules te gaan volgen.”